~bObO~

Friday, November 11, 2011

Kedai Rakyat 1 Malaysia???

Gua start hisap rokok lepas gua abis sekolah.. masa tu umor gua 18tahun, tu pon atas desakan diri sendiri tanpa bantuan mana-mana pihak..

Alasan gua hisap rokok? gua tensen, gua dah besar ketiak gua da berbulu menunjukkan gua da dewasa, gua nak jadi macho macam member-member gua yang lain, gua nak tunjuk kat awek-awek yang gua da berduit mampu beli rokok walau hakikatnye duit tu duit mak bapak gua..

Umur gua 23tahun, Gua kena demam, batuk yang kuat tapi belum sempat keluar darah lagi, bile gua batuk 1 kilometer boleh dengar kebatukkan gua, paru-paru gua da rasa macam taknak terima badan gua, seperti mintak tolong nak keluar dari dada gua..

Last-last gua buat keputusan drastik dan trajis.. gua benti rokok! semua orang tak dapat terima gua nak benti rokok.. siap doktor bagitau gua soh hisap balik, alasan doktor? sebelum ni ade pesakit yang sakit sebab berenti hisap rokok, tapi lepas doktor suggest hisap rokok balik, penyakit dia hilang..

Lama gak gua benti, 6 tahun.. tapi gua terjebak balik lepas 6 tahun, gua hisap rokok balik.. sebab?? tensen lagi.. tapi Alhamdulillah sekarang gua da benti balik.. gua nazar masa isteri gua mengandung aritu..



Arini gua tengok berita TV1, tajuk 'LAGI INISIATIF BANTU RAKYAT', aduhai..apa ni?? lu orang buat kedai untuk rakyat? tapi nak bantu pe? nak bantu rakyat mampus cepat ke pe? gua sangat tak setuju la kalau lu nak buat untung jual rokok kat premis yang konon-konon nak bantu rakyat..

banyak lagi benda lain lu orang boleh jual kat kedai tu.. lu ingat semua orang kat Malaysia ni hisap rokok?? takkan sebab lu orang jual barang-barang harian kat kedai ni terlalu murah, lepas tu nak kaut keuntungan dengan hasil jualan rokok ni??

Mana pergi lu orang punya kata-kata hikmat??! cakap tak serupa bikin!poodaahhh!!

"AMARAN KERAJAAN MALAYSIA, MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN!"





nota kuku kaki cekam : Gua malas nak taip panjang-panjang, gua cadangkan esok lu orang tukar tempat rokok tu, takyah jual.. jual KONDOM lagi bagus.. rakyat macam gua sangat memerlukan!!

Sunday, October 30, 2011

LAMPU

Dulu atuk nenek gua orang susah, rumah pon takde letrik, atau orang melayu dulu cakap 'karen'.. paling seksa bile tengah malam nak terberak, tandas bukan dekat2, kurang2 50meter dari rumah.. lu orang boleh bayang kalau buang najis tengah malam takde lampu? ade lilin sebatang guna sampai sumbu terakhir. giler hebat!! so kite patut syukur ade gak syarikat yang sedia nak bagi kite tenaga letrik walaupon bil harga tak agak2.. lu orang jadi macam 'namewee' nak hentam tak tentu pasal geng2 TNB.. sebab dia tak pandai nak bersyukur..

Tu selingan dari tajuk entry gua kali ni. Sebenarnye gua nak cerita baru ni gua balik keje, jam pukul 8malam, matahari da terbenam, gua terserempak ngan sorang brader, motor depan belakang takde lampu, kesian.. takkan hidup lu semata-mata nak harapkan cahaya oh! bulan macam Yuna??? esok kalau kata Allah S.W.T tarik nikmat bulan? lu nak harapkan pe? takkan lu nak pasang lilin sambil menunggang motosikal bro?

Gua cuba tanamkan sikap 'think positive' gua, mungkin lampu motor dia meletop 10.9 saat yang lepas kot.. argghhh!! takyah nak berpositif sangat pasal hal ni! ni soal nyawa!! beli motosikal boleh, tapi nak beli mentol lampu motor yang harga singgit pon tak boleh..

brader.. lu tak yah beli mentol yang baek punya, beli yang cap ayam pon takpe, janji lu tak bahayakan diri lu ngan pengguna jalanraya yang lain..

brader.. lu boleh bayangkan tak kalau semua orang sikap macam lu? bawak motor, keta, lori, bas, kapal terbang, kapal selam malam-malam hari takde lampu?

brader.. lu boleh bayangkan tak kalau lu kena sodok ngan keta dari belakang?

brader.. bapak gua didik gua dari gua kecik lagi, kalau benda2 remeh macam ni jangan tangguh-tangguh, kalau gua jadi lu gua cepat-cepat tukar, kalau takde duit sangat nak tukar gua sadaikan je motor gua, biar tak bawak 10taun pon! yang penting lampu motor gua berfungsi!

Gua ade idea untuk lu bro.. simple, kalau lu malas sangat nak tukar mentol motor lu, atau pon da takde duit sangat-sangat dah, lu pinjam je sedara-mara lu nye lampu picit, lu ikat je kat handle motor lu.. mudah, jimat dan sangat efficient!!

Gudluck bro!!

~nikebobo~

Wednesday, September 28, 2011

Muhammad Zaidan

Assalamualaikum blogger sekian,
giler lama gua x taip kt blog.. pejam celik anak gua da 6bulan 20hari,
kehebatan zaidan sekarang da pandai bangun berdiri dgn sendiri.. xperlu bantuan ibu bapa. kecik2 anak gua da tunjuk yg dia mampu berdikari. Alhamdulillah..
baru ni zaidan tanya gua.. walaupon bahasa yang di guna kan amat payah untuk gua translate. tapi gua cuba sedaya upaya untuk mendalami setiap ayat yang di sampaikan.

zaidan : " babah.. eeyddann nyak adyeekkk. "

gua : " iskh?!! ni ape plak tanya nak adek? xmalu kt mama ke? awak baru 6bulan, xmo xmo xmo.. tapi kalau edan nak adek nak boboi ke gegurl?"

zaidan : " meci r edan nyak adyek gegyel.."

gua : " nape edan nak adek gegurl?"

zaidan : " nyanti boye adyek gegyel toyong mama masyak, kemash yumah, basyuh aju, syapu syampah.."

lantas gua ngan bini gua masuk bilik dan berfikir sejenak, bijaksana sungguh cadangan anak gua.. gua tgk jam kt dekoder astro. jam pukul12tghari. waktu xsesuai, umah xde airkon.wakakakaka!

kalau ade rezeki memang gua nak tambah lagi 3.. tapi tu semua Allah yang tentukan. gua dan bini gua hanya mampu berdoa dan terus berdoa..lelaki atau pompuan belakang kire. terus bini gua capai tudung try matching ngan zaidan..

bini gua : " ooOoooOo.. gini la rupa anak pompuan abah nanti nak baq ang.huhuhu!"


Monday, May 2, 2011

OSAMA BIN LADEN




hmm.. berapa bulan gua x update blog.. tetiba semalam cerita Osama Laden buat gua nak menaip.. Lain orang lain pemikiran.. ramai yang menyokong dan ramai yang menentang..

Sampai ada yang anggap Osama Laden penjuang atau pengkhianat.. Gua terpikir jugak adekah Osama Laden ni watak yang di cipta Amerika?? supaya 1 dunia anggap Islam agama pengganas dan kejam.. yang pasti nya Amerika ade propaganda mereka sendiri.. kuasa dan ekonomi Amerika mempengaruhi ekonomi di setiap pelusuk dunia..

boleh plak mayat Osama di kebumi di laut?? yang bagus nye mayat di mandi dan di kafankan serta di sembahyangkan mengikut syariat Islam.. Alhamdulillah..


bile gua pikir2 balik.. giler lama Amerika nk amek masa untuk bunuh dan tawan Osama Laden ni.. Amerika hebat.. dari segi ketenteraan dan teknologi..xkan setakat Osama Laden ngan geng2 taliban nye Amerika nak amek tempoh yang terlalu lama? lepas peristiwa 11 september 2001 Amerika da tau sape dalang dan sape yang terlibat.. hmmm..



kalau lu orang tengok berita pon gambar yang tersebar seperti di photoshop..




Gua pasti ni sume keje Amerika! hebat merancang! Gua harap kite semua dapat bukak mata! so x reti2 nak boikot?





nota kuku kaki cekam : Tu geng2 Amerika tak tau lagi pasal Osama Bundle ade kt Malaysia?kalau tak kompom Malaysia pon kena serang! sama2 kite berdoa agar negara ngan dunia lepas ni aman dan di lindungi oleh Allah! TAKBIR!!!! ALLAHUAKBAR!!

Saturday, February 12, 2011

Superhero Malaya









Gua respek giler kat geng2 hero filem dan drama melayu .. bukan setakat pelok2 heroin2 melayu je.. tapi diorg banyak gak buat kebajikan untuk masyarakat.. cume segelintir dari kite je tak tau dan tak nak amek tau.. baru ni gua ngan bini gua layan melodi ke pe.. gua pon tak ingat.. geng2 artis ni buat jualan kebajikan kat pasaraya terbesar carrefour, diorang buat kutipan untuk menyara kos perubatan Bob Kuman.. terbaek la!! tapi tu la, biasa la manusia, yang jahat yang buruk yang memang akan ingat sampai mati, tapi yang baik yang suci yang murni sekejap je kite lupa.. otai2 dulu siap ade pepatah dalam versi pantun supaya lu orang dan gua tak lupa dengan budi dan jasa baik seseorang... pada yang da terlupa dan yang tak teringat berikut adalah pantun yang di maksud kan... huhuhu! skema!

" Pulau pandan jauh ke tengah,
Gunung daik bercabang tiga,
Hancur badan di kandung tanah,
Budi yang baik di kenang juga..."

Semalam gua isi minyak kat salah satu stesen minyak terbesar kat Malaysia, gua isi tak banyak, 5 ringgit je.. sudah cukup untuk bagi motor gua fulltank.. lepas la kalau nak ulang alik kuantan kolumpo..

'0.50'
'0.70'
'1.45'
'1.99'

da la lambat nak isi minyak! macam unta gua tunggu nak bagi sampai 5.00.. tengah gua asyik isi minyak elok je mamat sebelah gua cucuh rokok.. ape punya sial mamat ni! time dia isi minyak time tu jugak nak isap rokok! pakai lighter plak tu! pokemak btol! tak sempat2 nak isap rokok apesal time isi minyak nak isap rokok! gua nak sound nampak muka mcm otai.. ganas.. tak pasal2 gua kena parang plak kang.. orang sekarang bukan bole buat kire.. peratusan yang sakit jiwa ramai..yang pasti tua pada gua la.. da la lambat meter minyak nak naik sampai 5.00! kalau meletop tak pasal2 ngan gua hancur! da la gua tak jadik bapak lagi ni! sial!

lepas abis isi gua terus chow! sempat la gua jeling muka brader tu! dia jeling gua balik! pehal?!! lu ke gua yang buat salah?!??! lu ke gua yang tak sekolah??! lu ke gua yang tak paham bahasa??!! kalau lu tak paham bahasa melayu pon macam2 bahasa diorang letak kat setiap stesen minyak! ke lu sekolah tamil tak abis??! tak bole nak cam bait gulungan2 setiap ayat2 yang di beri?!! kalau lu pekak sangat tak bole baca diorg siap letak gambar larangan merokok! ape la punya bongok punya manusia!

Gua taip kat blog ni bukan tujuan gua nak mencarut, memaki.. jauh skali.. tapi gua tak puas hati ngan sikap brader tu.. pentingkan diri! lu nak tunjuk hero kat sape?!! lu nak tunjuk hero kat adek kaunter yang cun tu ke? lu nak tunjuk hero tak kena tempat la brader! gua tak paham dengan jenis bangsa kite yang macam ni! cuba la ikot kata dan peraturan! bukan nye susah pon! pada gua lepas lu isi minyak lu nak isap 10 karton sehari pon orang tak marah! berfikir la sebelum buat sesuatu perkara!!



nota kuku kaki cekam : khas untuk brader tu.. fuk u!

Related Posts with Thumbnails